Schilderen met acrylverf: verf voorbereiden op het palet
24 april 2021 

Schilderen met acrylverf: verf voorbereiden op het palet

Schilderen met acrylverf wordt veel leuker als je wat voorbereidend werk doet op je palet. Veel mensen weten het niet, maar schilders brengen over het algemeen meer tijd op het palet door dan op het doek. Je kunt voordat je gaat schilderen alvast wat belangrijke kleuren aanmaken of op je palet leggen. De twee belangrijkste voordelen ga ik in dit blog bespreken:

  • je kunt vlot doorschilderen, zodat je nat-in-nat kunt werken.
  • je kunt terugvallen op de kleuren die je al klaar hebt liggen.

 

Nat-in-nat schilderen

Acrylverfschilders weten inmiddels wel dat deze verf bliksemsnel droogt. Meer over de droogtijd van acrylverf kun je in dit blog lezen. Bij normaal gebruik kun je na tien minuten al haast niet meer nat-in-nat werken. Nat-in-nat schilderen is vooral fijn als je bijvoorbeeld een vloeiende overgang van de ene naar de andere kleur wil maken.

Nat-in-nat schilderen gaat eigenlijk alleen als je wat voorbereidingen op je palet doet. Kijk naar je onderwerp of foto en maak de belangrijkste kleuren die je ziet alvast aan. Je moet daarvoor natuurlijk meestal twee of meerdere kleuren mengen. Maak die kleuren in ruime hoeveelheid aan. Dat gaat het makkelijkst met een paletmes.

Mengen met een paletmes heeft grote voordelen:

  • het mengt makkelijk
  • er gaat geen verf verloren omdat je de verf makkelijk van je paletmes af kunt pletten op je palet
  • je kunt stapeltjes verf op je palet maken
mengen met paletmes

Mengen met een paletmes is heel makkelijk

Met een penseel is het veel lastiger om stapeltjes verf te mengen, omdat de verf in de haren van het penseel gaat zitten. Kleine aanpassingen kun je wél makkelijk met een penseel doen.

De bergjes verf op je palet drogen niet snel uit. Bij warm weer kun je het droogproces zelfs nog wat vertragen door de verf op je palet heel licht te benevelen met een plantenspuit.

verf op palet voorbereiden

Door eerst de grijswaarden op het palet aan te maken kun je daarna makkelijk en snel een verloopje maken op je doek of papier.

Na het voorbereidend werk kun je er lekker op los gaan schilderen. Je zet de hoofdkleuren op de juiste plekken. Je kunt de hoofdkleuren met elkaar verbinden door tussenkleuren te mengen. Dat kun je op je palet doen met je penseel, omdat het hierbij vaak om kleine aanpassingen gaat. Aangezien je snel door kunt werken, omdat alles al klaarligt, kun je nu heel makkelijk de kleuren snel even nat-in-nat door elkaar strijken op je doek of papier.

palet voorbereiden

De belangrijkste toonwaarden liggen op mijn palet, dan kan ik snel en makkelijk mijn schilderij opzetten.

Het maken van vloeiende overgangen wordt veel makkelijker als je het voorwerk gedaan hebt. Je kunt de kleuren snel opzetten, en ze dan door elkaar strijken, omdat de verf in de tussentijd nog niet gedroogd is.

In de tutorials op de ledensite van Schilderclub.nl komt deze manier van werken veel langs. Hieronder als voorbeeld de tutorial van het vliegtuig. Nadat we de schets hebben opgezet maken we de belangrijkste kleuren van de achtergrond (de wolkenlucht) aan op het palet. Dat mengen neemt wat tijd in beslag, maar daarna kunnen we lekker snel en makkelijk de wolkenlucht opzetten!

vliegtuig tutorial

Terugvallen op kleuren die je klaar hebt liggen

Acrylverf heeft te maken met colour-shift tijdens het drogingsproces. De verf droogt wat donkerder op. Als je met kleine beetjes verf werkt en alles ter plekke mengt, is het dus heel moeilijk voor een volgende laag exact dezelfde kleur opnieuw te mengen.

Als je stapeltjes verf hebt aangemaakt in ruime hoeveelheid, heb je dit probleem niet. Je kunt terugvallen op de kleuren die je hebt klaargelegd of gemengd. Je weet dan dat ze hetzelfde zullen opdrogen als wat je op je doek of papier hebt.

Dat scheelt dus een berg tijd en gedoe! Soms zijn mensen erg zuinig met het klaarleggen van verf. Probeer eens wat meer verf te gebruiken; je zult zien dat het je uiteindelijk juist verf bespaart. Als je niet genoeg klaarlegt is de kans groot dat je elke keer opnieuw moet gaan mengen. Je loopt dan kans dat je net niet de goede kleur opnieuw maakt, dat moet je dan weer herstellen en zodoende jaag je er dus eigenlijk juist meer verf doorheen.

Hieronder nog een voorbeeld uit een tutorial (tram in Portugal). Je hoeft zeker niet álle kleuren al aan te maken. Maak kleuren aan voor het stuk dat je wil aanpakken binnen de tijd die je hebt. In dit geval heb ik wat kleurvariaties klaarliggen voor wat gebouwen in de achtergrond. Meer kleuren had ik niet aangemaakt, omdat ik geen tijd had om ook nog aan andere gebouwen te gaan werken.

tram in portugal

Natuurlijk heb je vaak veel meer kleurvariaties nodig. Maak dan gebruik van de voorgemengde kleuren en pas die een klein beetje aan. Dat aanpassen kan meestal prima met een penseel, omdat je dan niet zoveel verf meer nodig hebt. Vaak zul je ook zien dat je goede kleurvariaties kunt krijgen door de voorgemengde kleuren door elkaar heen te mengen.

Probeer altijd een bepaalde hoeveelheid van de basiskleuren in tact te laten, zodat je daar altijd weer op kunt terugvallen.

Probeer het maar eens uit, je zult zien dat je een hele fijne en leuke schilderervaring krijgt als je je werk voorbereidt op je palet. Je krijgt een veel vrijer gevoel, je kunt er lekker op los schilderen!

Wat zijn de voordelen van een lidmaatschap van Schilderclub.nl?

Op Schilderclub.nl vind je schilderlesvideo’s van Corrie Leushuis, Lineke Lijn en Toon Nagtegaal. Alle video’s zijn in het Nederlands. De video’s zijn onversneld en er wordt niks uitgeknipt.

Er zijn video’s over het schilderen van portretten, landschappen, dieren en nog veel meer. Ook zijn er video’s over bijvoorbeeld materialen en kleuren mengen.

Zolang je lid bent heb je toegang tot alle video’s. Daarnaast heb je toegang tot de communitypagina’s, waar je je werk kunt delen en ervaringen kunt uitwisselen met andere leden.

Nieuwsgierig geworden? Klik hier voor meer informatie over het lidmaatschap.

Tutorials van Corrie Leushuis, Toon Nagtegaal en Lineke Lijn

 

Over de schrijver
Beeldend kunstenaar en 1e graads docent Tekenen.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down